Wat je nodig hebt voor een professionele promotiefilm? Een videoproductie bedrijf natuurlijk. Tenminste, voor de uitwerking van de film. Het begint natuurlijk altijd met een fantastisch idee en voor dat fantastische idee ben je zelf verantwoordelijk, al helpen we je bij Pro Motion Film graag met het geven van richting aan je project. Ook voor de creatieve invulling ervan kun je ons altijd om advies vragen. Een goede promotiefilm laten maken? Met een goed visueel product alleen ben je er nog niet. De volgende uitdaging is het verspreiden van je film door middel van een uitgebalanceerde videomarketingstrategie.
Hoe meesterwerken tot stand komen? Nou, niet in één dag in ieder geval. Denk maar aan het gezegd 'Ook Rome was niet in één dag gebouwd'. Om tot een juweeltje van een promotiefilm te komen, dient er eindeloos gepolijst te worden. Dat vergt tijd, want niet al je creatieve ideeën komen in één keer. Creativiteit komt in golven. Wat helpt om het proces te versnellen is veel sparren met collega's, vrienden en familie. Richt tijd in voor brainstormen. Het video concept zal stapje voor stapje steeds concreter worden. Maak het persoonlijk, maar hou het ook zakelijk. Gevoel en emotie gebruiken is altijd een aanrader: dat blijft goed hangen.
Ben jij een woorddenker of een beelddenker? Bij film combineer je beiden. Heb je de tekst al in je hoofd? Dan moet je er nog beelden bij bedenken. Heb je de beelden al, maar de tekst nog niet? Dan ga je andersom te werk. Sparren met anderen helpt om alles op een rijtje te krijgen. Heb je de rode draad te pakken? Werk deze dan uit door de film in verschillende shots op te delen. De shots zijn de verschillende ‘gangen' waarmee jij je visuele sterrendiner kookt. Een shotlijst maakt het stukken eenvoudiger om tijdens de draaidag je promotiefilm shot voor shot af te werken. Je kunt letterlijk vinkjes plaatsen zodat je in ieder geval niets vergeet.
Zoals met alles geldt, dat de voorbereiding van de draaidag het halve werk is. Zorg dat je filmlocaties tot in de puntjes verzorgd en ingericht zijn. Je acteurs en overige betrokkenen moeten precies weten wat hen te doen staat. Waar nodig kunnen mensen terugvallen op het script.
Vanuit technisch oogpunt wordt aangeraden met een statief te filmen: dat zorgt voor fraaie, strakke beelden. Een rommelig beeld met teveel schokken leidt af van de boodschap. Je hoeft niet direct aan een driepoot te denken, maar kunt ook een schouderstatief gebruiken. Aan de hand van de waterpasfunctie van je statief bepaald je of de horizon tijdens het filmen recht is.